februari 13, 2017 admin

GunFactor & G-Spot

Gunnen, het is een plezierig woord. Een blij woord waarvan je blij wordt. Een woord met de belofte van een cadeautje. Tenminste, als het je gegund is: een fijne verjaardag, een leuke vakantie, een loonsverhoging, geluk in de liefde, een verrassende one night stand, of een mooie opdracht voor de ZZP’er .

Bij dat laatste – het verkrijgen van een commerciële opdracht – speelt gunnen een belangrijke rol. We hebben te maken met de GunFactor.

Bij de GunFactor zijn twee partijen in beeld: de gunnende partij en de begunstigde partij, opdrachtgever en opdrachtkrijger. De opdrachtgever zit met de vraag: aan wie zal ik die klus uitbesteden, gunnen? De ZZP’er stoeit met de vraag: hoe maak ik de beste kans dat die klus aan mij gegund is?

Tot zover alles duidelijk. Nu wordt het lastiger, want: wat is nu precies de GunFactor? Hoe ziet het eruit? En waar zit het dan? Kun je het aanwijzen, beetpakken, op je bureau leggen, op je hoofd zetten? Kun je het e-mailen? Op Instagram delen? Is het te trainen?

De GunFactor zit in principe bij de ZZP’er. Het is een kerneigenschap die bestaat uit een mix van o.a. vakmanschap, betrouwbaarheid, kwaliteit, creativiteit, klaarstaan voor de klant. Dat zijn concrete basis-ingrediënten om te kunnen bestaan als ZZP’er. Het is allemaal nog niet echt onderscheidend, want de serieuze concurrentie heeft het ook in huis. De GunFactor is dus meer dan dat.

Het gaat om de onzichtbare ingrediënten, de persoonlijke toevoegingen, de kruiden die de kerneigenschappen beter in de smaak doen vallen. Feitelijk onzichtbare, maar wel werkzame bestanddelen, op een meer onbewust niveau. Zoals uitstraling, sympathie, empathie, verbondenheid, attractie, de chemie, de kleur van je ogen, de vorm van je neus, de lichaamsgeur.

Als de GunFactor op die manier, op bewust en onbewust niveau, aanwezig is, en sterk genoeg doorkomt, en het positieve gevoel wederzijds is, bestaat een gerede kans dat de opdracht wordt gegund. En dat kietelt aangenaam.

In feite is de GunFactor is de zakelijke G-Spot. Moet je er wel voor zorgen dat de klus in goede orde klaar komt.

©

Bart C. van der Harst/ Van der Harst Teksten / Gouda, 2017

Tagged: ,